Badatelsky orientovaná výuka
Na badatelsky orientovanou výuku musí být žáci připraveni. Musí být schopni převzít za své učení zodpovědnost.
Badatelsky orientované učení vyvolává vlastní aktivitu žáka, který dělá rozhodnutí o tom, co bude dělat. Měl by vědět, co se od něj očekává a svůj výkon podle toho též hodnotit. Učitel navádí, pomáhá a povzbuzuje. Je to postup budující kompetenci k celoživotnímu osobnímu růstu (růstové myšlení).
Komu je kurz určen:
- Učitelé MŠ
- Učitelé 1. stupně ZŠ
- Učitelé 2. stupně ZŠ
- Pedagogové volného času
- Vychovatelé školských zařízení
- Učitelé speciálních škol
- Asistenti pedagoga
Obsahová náplň:
- Badatelsky orientovaná výuka (BOV) je aktivizační metoda výuky, která klade hlavní důraz na vlastní práci a prožitek žáka.
- Je jednou z efektivních strategií pro vzdělávání, kterou lze úspěšně začlenit do vzdělávacího procesu při práci s žáky v heterogenní třídě.
- Strategie je svým přesahem vhodná jednak pro přírodovědné předměty, tak pro předměty humanitní.
- Jde o dlouhodobý nástroj práce ve třídě, skupině či s jednotlivcem, který učí vědeckému a kritickému myšlení, kdy jeho jednání směřující k aktivnímu řešení problému.
- Badatelství (BOV) využívá problémových situací, které v žácích vzbuzují potřebu zjistit, jak věci fungují.
- Žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují postup jejich ověření, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a formulují závěry, které prezentují.
- Spolu s lektorkou budou účastníci společně definovat základní kroky, které pomohou začlenit BOV do vzdělávání.
- Seminář představí pedagogům praktické námětya badatelské aktivity,které mohou realizovat ve výuce různých předmětů.
- Plánované aktivity jsou zaměřeny na formativní hodnocení, povedou žáky k sebehodnocení, vrstevnickému hodnocení a k tvorbě žákovských portfolií.
Cíle a přínosy:
Cílem vzdělávacího programu je ukázat pedagogům, jak zavést do výuky účinné metodické přístupy zaměřené na propojování poznatků a dovedností z různých oborů, které jsou užitečné pro reálný život, jak propojit sociální a občanské kompetence s učivem a vést žáky k aktivnímu učení, kreativnímu myšlení, hledání souvislostí s praktickým životem a vytváření důležitých sociálních dovedností v kolektivu třídy.
Lektorka:
Mgr. Ivana Chramostová, Ph.D., MBA
Absolventka PF Ostravské university – obor pedagogika a psychologie, 1. stupeň ZŠ; PF UK v Praze – studium pro vedoucí pedagogické pracovníky, CEMI MBA Studies Praha – Executive MBA a doktorského studia v oboru pedagogika na Dolnoslezské vysoké škole ve Wroclawi.
Pracovala jako učitelka 1. st. a 2. st. Vykonávala funkci ředitelky školy a školní inspektorky.
Byla hodnotitelem a zpravodajem projektů OPVK a OP VVV. Věnuje se publikační činnosti, managementu. Již 20 let pracuje jako lektor v oblasti vzdělávání dospělých.
Ivana Chramostová vede kurzy vzdělávání pedagogů, manažerů a podnikatelů, managementu osobního rozvoje, manažerské kultury a etiky, personálního managementu, strategického managementu a účastní se poradenských programů pro osoby evidované na úřadu práce.
Při vedení kurzů dává velký prostor účastníkům k vyjádření jejich názorů a potřeb. Preferuje individuální přístup, přátelskou pracovní atmosféru s přiměřenou mírou humoru a vysokou koncentrací na výkon.